Позиция на ИАМН относно коментари на някои застрахователни дружества

Във връзка с появили се коментари от страна на някои застрахователни дружества към контролната дейност на ИАМН предоставяме следната информация:

  1. От началото на 2019 г. в ИАМН са получени общо 18 искания за проверки. От тях:
    • От ОЗОФ „Доверие“ – 16 искания;
    • От Метлайф Юръп Д.А.К. – България – 2 сигнала със съмнение за застрахователна измама, които са насочени към компетентните органи;
    • От останалите 25 застрахователни дружества не са подавани искания за проверки или сигнали към ИАМН.
  2. Въпросните искания („сигнали“) съдържат лични данни на различен брой физически лица, включително и специални категории данни (каквито са данните за здравния статус) съгласно определението на чл. 9 от Общ регламент относно защитата на данните – ОРЗД (GDPR). Застрахованите лица не са давали съгласието си техните лични данни да се предоставят на ИАМН или друга държавна институция. В цитираната разпоредба от GDPR е предвидена обща забрана да се обработват лични данни от категорията на тези, които засягат здравния статус, освен ако не са налице изчерпателно изброените в текста хипотези. В своите „сигнали“ застрахователните дружества обаче не се позовават на нито една от тях, предоставяйки на ИАМН лични данни на български граждани. Наред с това т.нар. сигнали съдържат изключително голям обем лични данни, което представлява пряко нарушение на принципа за „свеждане на данните до минимум“, заложен в чл. 5 буква „в“ от GDPR.
  3. В своите искания застрахователните дружества се позовават на чл. 107, ал. 1 и чл. 454 ал 2 от Кодекса за застраховането. В тази връзка следва да се има предвид:
    • Разпоредбите на чл. 107 ал. 1 от Кодекса за застраховането ясно формулират правото на застрахователите „да получат информация, съхранявана от (….) държавни органи“. ИАМН обаче не съхранява информация по поставените в „сигнала“ въпроси и следователно няма как да отговори на такова искане. Искането от някои застрахователни дружества ИАМН да извърши проверка от правна и фактическа страна е действие, което е напълно различно от искането ИАМН да предостави налична информация. Само последното би било законосъобразно искане.
    • В съответствие с разпоредбата на чл. 107 ал 1 от Кодекса за застраховането застрахователите имат законово основание да обработват получените по този ред данни на застрахованите субекти, но не и да ги споделят с трето лице, каквото се явява ИАМН.
    • С разпоредбата на чл. 454 ал. 2 от Кодекса на застраховането се дава право на застрахователя на достъп до цялата медицинска документация във връзка със здравословното състояние на застрахованото лице, но не и да я споделя с други администратори, какъвто се явява ИАМН.

От изложеното се налага извода, че практически в описаните случаи някои застрахователни дружества искат от една държавна институция да извърши проверка, целта на която е да се установят данни и факти, касаещи изпълнението на един частноправен договор между застрахователното дружество и застрахованото лице, т.е. застрахователното дружество без наличие на правно основание възлага на държавна  институция да подпомогне разрешаването на един частноправен спор. По правило в тези случаи застрахователното дружество изразява недоволство, ако спорът не бъде решен в негова полза. Покрай всичко това се погазват и основни правила за защита на личните данни. Такъв подход едва ли би защитил тезата за борба срещу нерегламентирани плащания в някои лечебни заведения в страната. Всъщност в своята работа ИАМН ежедневно, последователно и целенасочено води тази борба по един законосъобразен начин. Като пример – през 2019 г. са извършени 44 проверки, касаещи нарушени икономически права на пациенти в 37 лечебни заведения, в резултат на което са установени 460 нарушения за които са съставени и връчени 20 акта за установяване на административни нарушения. Предстои връчването на още 406 акта за установяване на административни нарушения. ИАМН е изготвила план за тематични проверки на лечебни заведения в цялата страна по въпроси, свързани с икономическите права на пациентите, както и програма за превенция на този тип административни нарушения.